★ ★ ★ ★ ★ 4.5 / 5 TRUSTPILOT

60 PÄIVÄN PALAUTUSOIKEUS

ILMAINEN TOIMITUS YLI 89€ TILAUKSILLE

Liity jäseneksi ja saat 500p tervetulobonuksena

Kirjaudu sisään

BLACK WEEK 10-70% alennus melkein kaikesta*

Inspiraatio & Vinkit/Tutustu/Make a statement Byon - tuotemerkillä, joka tuo väriä ja muotoa koteihimme.

Make a statement Byonin kanssa - brändi, joka tuo jännittäviä väripaloja koteihimme.

Odottamaton, leikkisä ja värikäs - näin voisi kuvailla ruotsalaista tuotemerkkiä Byon, joka yllättää meidät kerta toisensa jälkeen uusilla, leikkisillä malleilla, odottamattomilla väriyhdistelmillä ja jännittävillä katseenvangitsijoilla. Byon luo pienillä yksityiskohdilla persoonallisia koteja ja haastaa meidät uskaltautumaan hieman enemmän. Keskustellessamme luovan johtajan Beatrice Lindgrenin kanssa saimme tietää lisää tuotemerkin menestysmatkasta, joka alkoi kuuluisasta gepardista.
keskiviikko 14. elokuuta 2024
Jaa artikkeli

Brändi, joka ajattelee laatikon ulkopuolelta

Byon on ruotsalainen tuotemerkki, joka on viime vuosina vahvistanut asemaansa muotoilualalla. Byonista on tullut brändi, joka herättää huomiomme jokaisella uudella mallistollaan, sillä se käyttää värejä ja muotoja leikkisästi ja tuotteet yllättävät jatkuvasti. Tämä on brändi, joka ajattelee laatikon ulkopuolelta ja on monien vaikutteidensa avulla luonut oman universuminsa, joka on täynnä värien ja jännittävien muotojen iloa ja johon kaikki ovat tervetulleita.

- Sanomme yleensä, että Byon on ”kansainvälinen brändi Ruotsista”, monet puhuvat skandinaavisesta muotoilusta, ja me rakastamme sitä, mutta mielestämme on hienoa tuoda mukaan eteläeurooppalaista tunnetta väreissä ja muodoissa”, sanoo luova johtaja Beatrice Lindgren.

- ”Visio on aina ollut sama, tehdä sellaista, mitä kukaan muu ei tee värien, leikkisyyden ja odottamattomien tuotteiden avulla”, Beatrice kertoo ja kuvailee intohimoisesti tuotemerkin matkaa pienestä tukkukaupasta kukoistavaksi designbrändiksi, jolla on asiakkaita ympäri maailmaa.

Byonin luovan johtajan Beatrice Lindgrenin muotokuva.

Läpimurron tehnyt gepardi

Byon tunnetaan design-piireissä statement-kappaleistaan, ja se on onnistunut herättämään paljon huomiota jokaisen uuden malliston julkaisun myötä. Ainutlaatuiset tuotteet tarjoavat odottamattomia yksityiskohtia, uusia väriyhdistelmiä ja tuntuvia materiaaleja. Byonin tuotteet saavat aina kielet heilumaan. Mutta heidän läpimurtokappaleensa? Heidän tarinansa alkaa keskustelua herättävästä Cheetah-maljakosta.

”Cheetah-maljakko oli Byonin läpimurto, se herätti välittömän reaktion, ja kollegat pitivät sitä vähän vitsinä”, Beatrice nauraa.

”Otimme sen kuitenkin käyttöön, ja sanoisin, että se oli lähtökohta brändimme matkalle ja sitä seuranneelle menestykselle”, Beatrice jatkaa.

”Sittemmin maljakkoa on seurannut useita menestyksiä, kuten Pompom-tyyny, Calore-lyhdyt ja Shell-sarja.”

Make a statement - pienet yksityiskohdat, joilla on suuri vaikutus

Byonille on tärkeää, että kotisi tuntuu sinulta itseltäsi, että se heijastaa asukkaan persoonallisuutta ja sitä, mistä hän pitää - ja juuri yksityiskohdilla pääsee kertomaan tämän tarinan. Statement-kappaleista on tullut tuotemerkin tunnusmerkki, ja on aina jännittävää nähdä, mistä tulee seuraava ”gepardi”. Jokaisen malliston ja yksittäisen suunnittelun takana on omistautunut tiimi, joka tekee valtavasti työtä omassa studiossaan.

”Olemme pieni mutta fantastinen tiimi, joka työskentelee tiiviisti yhdessä studiossamme, olemme päättäneet työskennellä hyvin itsenäisesti, jotta löydämme yhteisen sävelen siinä, mitä haluamme tehdä”, Beatrice selittää.

”Jokaista uutta kautta varten aloitamme aina värien määrittämisestä. Aina ei ole kyse täysin uudesta väripaletista, ja käytämme aina ikonisia värejämme, joita ovat koboltin 'power blue' ja punainen, vihreä ja neutraali pohja, joka koostuu valkoisesta, beigestä ja mustasta, jotka näkyvät monissa tuotteissamme. Jokaista uutta mallistoa varten käytämme yleensä yhtä, joskus kahta mallistoväriä, joita vahvistamme hieman ja jotka näkyvät meidän materiaaleissamme”, Beatrice jatkaa.

”Toinen tärkeä osa suunnitteluprosessiamme on inspiraation kerääminen, sillä olen itse kotoisin muotiteollisuudesta, ja monet tuotteemme ovat saaneet vaikutteita sieltä sekä värien että muotojen osalta.”

”Tärkeä inspiraation lähde tuotteillemme, jonka uskon monien huomaavan, on peräisin Etelä-Euroopasta ja Italiassa vallitsevasta arkkitehtuurista, esimerkiksi meillä on kynttilänjalkoja, jotka ovat saaneet inspiraationsa roomalaisista pylväistä, on simpukoita ja sitruunoita, suuri osa inspiraatiosta minä ja kollegani Josefin Låstbom, ostopäällikkö, saamme matkoilla, ja kaiken tekemämme taustalla on suuri intohimo.”

”Mitä tulee statement-kappaleisiin tai 'katseenvangitsijoihin', kuten kutsumme niitä, julkaisemme yleensä yhden tai kaksi per mallisto yhdessä muiden uutuuksien ja perusvalikoimamme kanssa. Mutta vaikka ne ovatkin stand-out-tuotteita, meillä on aina ajatus siitä, että niiden pitäisi voida elää valikoimassa.”

”Sama pätee väreihin: jos ostat uuden tuotteen, voit olla varma, että se voidaan yhdistää johonkin aiempien mallistojen tuotteisiin.”

 

Juhlalliset kukkakimput, odottamattomat väriyhdistelmät ja maksimoidut pöytäasetelmat.

Kodissa, joka tuntuu sinulta, pitäisi olla tilaa myös sille, että uskallat haastaa perinteitä, olla rohkea ja yhdistellä odottamattomia värejä, tuoda juhlallisia kukkakimppuja tilaisuudesta riippumatta ja villiintyä omituisten muotojen ja tekstuurien kanssa. Byonille ei ole väärää tapaa yhdistää heidän tuotteitaan, ja heidän tuotteidensa kautta sinun pitäisi löytää iloa ja rohkeutta antaa kodillesi erilaisia ilmaisuja, jotka herättävät tunteet henkiin.

”Puhumme paljon siitä, että tunnet olevasi osa Byonin maailmaa, jossa jokainen tapa on oikea ja jossa uskallat astua laatikon ulkopuolelle”, Beatrice kertoo.

”Voin itse tulla täysin lyyriseksi uusista väriyhdistelmistä, joita en ole koskaan ennen nähnyt, ja haluan, että tunnet, ettei ole olemassa väärää tapaa työskennellä värien kanssa; voin keltainen ja punainen on maaginen yhdistelmä syksylle”, Beatrice nauraa.

”Byonissa on kyse juhlinnasta myös arjessa, ja pöytä katetaan panostamalla ihanaan pöytäliinaan ja siihen sopiviin lautasliinoihin. Ne voi pestä pesukoneessa, joten miksi kattaa pöytä vain viikonloppuja ja juhlia varten?”

”Maksimoi tunnelma ryhmittämällä useita kynttilänjalkoja, esimerkiksi uusi Lara-sarja, jota on saatavana useissa eri koko- ja värivaihtoehdoissa.” Hän sanoo.

”Kuvittele, että olet ravintolassa, kun katat pöytää, ota mukaan paljon kulhoja ja pieniä lautasia, niin pöydän kattauksesta tulee heti hieman hauskempi, aivan kuten ravintolat pyrkivät nykyään luomaan kodin tuntua”, Beatrice selittää. ”Esimerkiksi uusi Kai-maljamme, joka on kalan muotoinen, lisää luonnetta koko pöytään pienillä punakaalijaloillaan, mikä tuo pöytään ylimääräisen toisen kerroksen hauskuutta.” 

”Älä myöskään säästä kukkakimppua perjantaiksi, vaan osta sen sijaan kukkakimppu maanantaina, niin pääset nauttimaan niistä koko viikon ajan”, hän päättää.

Rakastuminen & tulevaisuuden trendit

Byon on tuotemerkki, jolla ei ole sääntöjä ja joka antaa meille värejä, joihin rakastua, yksityiskohtia, jotka vangitsevat katseemme, ja kodin, jossa arki muuttuu juhlaksi. Jokainen uusi mallisto tuntuu jouluaamulta, jolloin uteliaat sormet odottavat innokkaasti pakettien avaamista. Heidän mallistonsa ovat täynnä yllätyksiä ja aina takuulla iloa. Mitä siis on luvassa tämän vuoden syysmallistossa ja mistä tulevista trendeistä brändi puhuu?

”Tulemme tarjoamaan paljon ”rakkautta ja intohimoa”, sillä syksyn malliston teema on nimeltään ”Rakastu Byoniin””, Beatrice sanoo hymyillen.

”Ennen kaikkea näemme paljon rakkautta ja intohimoa toisistamme huolehtimisen muodossa, mutta myös sen, että kyse on hieman ”voimasta”, joka tulee paljon läpi punaisessa, jota näemme mallistossa. Punainen väri voi olla suloinen, esiintyä sydämen muodossa, intohimoinen kuumuudessa, mutta myös väittää itseään voiman muodossa, jota haluamme inspiroida.

”Näemme myös paljon värillistä lasia, kuten Opacity-sarjan, joka antaa hieman mystisen tunteen, kun juo värillisistä laseista”, Beatrice selittää.

”Tarjoamme myös lasitaidetta, kuten kosketeltavaa Corallo-maljakkoa, jossa voit tuntea rakenteen ja muodon, se on käsinpuhallettu, hyvin vankka ja raskas.”

”Uskomme edelleen juhlallisuuteen, juhliin kutsumiseen ja arjen luksukseen.”

”Mallistossa on kyse toistensa juhlistamisesta, ikään kuin suuresta halauksesta”, Beatrice sanoo nauraen.

”Kun puhutaan tulevaisuuden trendeistä, sanon väri! Tuntuu hyvältä sanoa, että olemme ehkä värikäs brändi, mutta minusta on hauskaa, että värejä on jatkossakin paljon.”

”Uskomme myös odottamattomiin muotoihin, kontrasteihin matan ja kiiltävän, pehmeän ja kovan muodossa”, Beatrice jatkaa.

”Sitten uskon, että beige, joka on ollut esillä jo pari vuotta, korvataan harmaalla, joka tulee taas takaisin. Ei ehkä koko kodissa, vaan pikemminkin aksenttien muodossa.”

”Näemme myös symbolien tulevan paljon, meillä on paljon sydämiä tulevassa mallistossamme, mutta näen myös sitaattien, simpukankuorien ja symbolien hiipivän yhä enemmän esiin, asioiden, jotka tekevät meidät onnellisiksi ja antavat meille lämpöä.”

Entä Byonin tulevaisuus, mitä voimme odottaa?

”Uskon, että voitte odottaa meidän olevan hieman kansainvälisempiä, enemmän elementissämme. Uskon myös, että tulette näkemään entistä enemmän värejä, muotoja ja odottamattomia esineitä, mutta ennen kaikkea tulette näkemään meitä paljon enemmän kaikin tavoin”, Beatrice toteaa hymyillen.

Kuva: Elof Martinsson

Josefin Beijer
Skribent

TUTUSTU LISÄÄ BYONIN TUOTTEISIIN

SKANDINAAVISEN DESIGNIN KOTISI
Nordic Nest AB (EU VAT-numero SE556628159701) Stämpelvägen 3, SE-394 70 KALMAR, Ruotsi Sähköposti: info@nordicnest.fi Puhelin +35 85 887 94660
© 2002 - 2024 Copyright Nordic Nest AB