★ ★ ★ ★ ★ 4.5 / 5 TRUSTPILOT
60 PÄIVÄN PALAUTUSOIKEUS
ILMAINEN TOIMITUS YLI 89€ TILAUKSILLE
Liity jäseneksi ja saat 500p tervetulobonuksena
Perustaja Giovanna Hilke
”En voi sanoa, että törmäsin seinään vuonna 2018, pikemminkin juoksin suoraan läpi ja laskeuduin toisella puolella johonkin muuhun. ”
Viisi minuuttia Giovanna Hilken kanssa, eikä voi olla huomaamatta, että hänen näennäisesti rajaton energiansa tempaa mukaansa. Keskustelu on nokkelaa, huumori sarkastista ja lämpö aitoa. Tällä kertaa tapaamme videokeskustelun välityksellä, mutta sulje silmäsi, eikä ole vaikea kuvitella istuvasi hyvän ystävän kanssa kotona olohuoneessa kuppi teetä kädessä. Mieluiten värikkäässä Hilke-kupissa.
Hänen kertomuksensa tapahtumista, jotka johtivat siihen, että hän päätti vuonna 2018 keskittyä vain siihen, mikä antaa hänelle energiaa, on kuin peili sukupolvelle, joka yrittää sovittaa elämänsä ja kiireiset aikataulunsa 24 rajoitettuun tuntiin.
”Päätin keskittyä siihen, mitä rakastan eniten, ja se oli Hilke-mallisto”, Giovanna sanoo.
Hilke ei aloittanut suunnitelmallisesti, vaan uteliaisuudesta ja luovuuden kipinästä. ”Olen aina ollut luova”, Giovanna kertoo, ‘kirjoitin runoja, maalasin ja rakastan uusien ideoiden tutkimista’.
Ruotsalais-italialainen Giovanna oli aikoinaan koneinsinööri, mutta kaikki muuttui, kun hän laittoi kupariputkista valmistamiaan kynttilänpidikkeitä myyntiin sosiaaliseen mediaan. Kynttilänjalat olivat välitön menestys, ja harrastuksena alkanut toiminta kasvoi nopeasti liiketoiminnaksi. Ystävät ja tuntemattomat ihmiset ottivat yhteyttä ja halusivat ostaa hänen tuotteitaan.
”Ajelimme ympäriinsä myymässä niitä, ja ajattelin: 'Miten hauskaa olisi myydä suunnittelemiani asioita?'. Näin ajatus verkkokaupasta sai muodon.”
Ensimmäinen mallisto oli sekoitus Giovannan omia malleja ja muiden tuotemerkkien tuotteita, joita säilytettiin asunnossa, joka muuttui nopeasti tilapäisvarastoksi.
”Ajan myötä kiinnostukseni sisustussuunnitteluun kasvoi. -Kävin jossain vaiheessa Formexissa, jossa en ollut koskaan aiemmin käynyt, ja sen jälkeen sanoin äidilleni, että minun on pakko tehdä sisustussuunnittelua. Hän sanoi: 'No, lopeta sitten työsi', johon vastasin, ettei minulla ollut mitään suunnitelmaa, ja hänen vastauksensa oli 'entä sitten?'. Niinpä menin suoraan kotiin, lopetin työni ja menin sitten mieheni luo juuri ostamaamme taloon ja kerroin hänelle, että olin lopettanut."
Itsenäinen? Kyllä. Peloton? Jep, se on Giovanna. Vuonna 2015 Hilke Collection otti suuren harppauksen eteenpäin ja avasi ensimmäisen fyysisen myymälänsä. Tämän alustan Giavanna valitsi lanseeratakseen Hilke Collectionin, jonka tunnemme nykyään. Yksi varhaisimmista malleista, Alba-kynttilänjalka, on edelleen rakastettu osa mallistoa. Tänä aikana syntyi myös Hilken tunnus Anima Gemelia, joka tarkoittaa ”sielunkumppania” ja on syvästi henkilökohtainen symboli, joka on saanut inspiraationsa Giovannan omasta tunnematkasta.
”Hilke ei ole vain brändi, vaan se on tapani ilmaista elämääni ja tunteitani. Minulla on viha-rakkaussuhde logomme kanssa. Loin sen, kun menetin isäni ja olin niin vihainen siitä, ettei hän koskaan saanut nähdä, mitä rakensin. Ne, jotka eivät tiedä, näkevät vain kynttilänjalan nimeltä Tuti, mutta se oli isäni sukunimi”, Giovanna sanoo ja pysähtyy hetkeksi. Yhtäkkiä sanat eivät enää vuoda hänestä.
”Meillä on nyt muumikokoelma, joka perustuu tarinaan, jossa isä on poissa, hän on kadonnut. Se tarina vei minulta paljon. Minä jahtasin aina isäni hyväksyntää, kun hän oli elossa, hän teki paljon töitä, ja kirjassa isää etsitään - ja hänet löydetäänkin. Mutta isäni kuoli. Siksi meillä on kaikelle italialaiset nimet, koska haluan pitää kiinni siitä osasta tarinaani”, Giovanna sanoo, ja hetken aikaa me molemmat hengähdämme.
”Hilke olen minä”, hän sanoo ja hymyilee kameralle.
Hilke Collectionin tie eteenpäin ei kuitenkaan ole ollut vailla haasteita.
”Se oli kaaos, emme pysyneet tilausten perässä, ja sitten tuli yksi lähetys, jossa oli viallisia tuotteita, joita emme voineet myydä. Istuimme päivästä toiseen kokoamassa, kiillottamassa ja pelastamassa tuotteita, ja jotenkin selvisimme - se sai meidät vaihtamaan tehdasta ja kasvamaan vahvemmiksi.”
Vuosien 2011-2018 aikana Giovanna ja hänen miehensä saivat kolme lasta, ja heidän oma perheensä on ikuinen inspiraation lähde - yhdessä Giovannan italialaisen perinnön kanssa.
”Olemme Italiassa joka vuosi, ja löydän inspiraatiota rakennuksista, metsistä, rannoista ja ympäristöstä. Syksy [Ruotsissa] on erityisen inspiroivaa aikaa. Rakastan metsää, tuoksuja, raikasta ilmaa ja värejä. Silloin tunnen itseni luovimmaksi.” Tämä yhteys luontoon ja vuodenaikoihin heijastuu tuotemerkin kehittyvässä estetiikassa, jossa ajaton tyylikkyys yhdistyy kausivivahteisiin.
Tämä syvästi henkilökohtainen yhteys tarkoittaa sitä, että jokainen Hilken tuote tarjoaa muutakin kuin pelkkää muotoilua. Et osta vain kynttilänjalkaa - ostat koko matkan sen takana, ajatuksen, huolenpidon ja kädet, jotka ovat valmistaneet sen.
Giovannan tarina on kietoutunut osaksi Hilken DNA:ta. ”Monet ihmiset olettavat, että rakastan olla huomion keskipisteenä ja että olin hyvin suosittu, mutta näin ei ollut koskaan lapsena, vaan minua kiusattiin, ja se pakotti minut kulkemaan omaa tietäni. Olen aina ollut sellainen ihminen, joka haluaa tehdä omaa juttuaan, eikä se ole kovin ruotsalaista, joten nuorempana se oli vaikeaa. Tällä tavalla Hilke ei ole vain brändi, vaan se on minun tapani ilmaista elämääni ja tunteitani.”
Rakkaus yhteisöllisyyteen ja yhteisiin aterioihin on Hilken ytimessä.
”Olen neljännesosa italialainen, rakastan ruoanlaittoa ja ihmisten isännöintiä. Tunnuslauseemme pyörii 'katetun pöydän kauneuden' ympärillä - kyse on yhteisöllisyyden luomisesta ja siitä, että ihmiset tuntevat itsensä rakastetuiksi ja tervetulleiksi. Se on Hilken italialainen puoli”, Giovanna sanoo.
Tämä filosofia läpäisee jokaisen tuotteen: Amico-maljakon pehmeä messinkipinta, Tuti-kynttilänjalan tyylikkäät linjat ja posliinit, jotka on suunniteltu tuomaan ihmiset yhteen. Kyse ei ole vain toiminnasta - kyse on tunteesta.
”Kun kävelet Hilke-tuotteen ohi, sen pitäisi saada sinut hymyilemään, koska tiedät, että se on tehty huolella käsin.”
Nykyään Hilke-yhtiötä johtaa pieni mutta dynaaminen kahden hengen tiimi, jota ohjaavat intohimo ja visio tulevaisuudesta. Tulevaisuutta ajatellen Giovanna näkee Hilken jatkavan kasvuaan, ja hänen perintönsä ulottuu hänen henkilökohtaista osallistumistaan pidemmälle.
”Yrityksen on pystyttävä jatkamaan ilman minua, sen on päästävä pidemmälle kuin minä pystyn viemään sitä. Kymmenen vuoden kuluttua? Tiedän, että olemme suurempi, mutta miltä se tarkalleen ottaen näyttää - se nähdään.”
Katatpa sitten pöydän rauhallista illallista varten kotona tai erityistä juhlaa varten, Hilke Collection kutsuu sinua korostamaan jokaista hetkeä. Pöytäastiat, maljakot ja kynttilänjalat ovat enemmän kuin pelkkiä esineitä - ne ovat kumppaneita merkityksellisten hetkien luomisessa. Tämä on osuva kuvaus tuotemerkistä, joka pyrkii luomaan tuotteita ei vain tätä päivää varten, vaan koko elämää varten.
Hilke-malliston jokainen messinkinen yksityiskohta ja huolella suunniteltu tuote tuovat italialaisen perheillallisen lämpöä ja kutsuvat sinut tuntemaan olosi tervetulleeksi ja rakastetuksi sellaisena kuin olet. Voitko edes kuvailla sitä kolmella sanalla?
”Voi ei, se on niin vaikeaa. Mitä mieltä sinä olet?” GIovanna kysyy minulta.
Yhtäkkiä kysymys tuntuu vaikealta, mutta päähäni ponnahtaa ajaton, tyylikäs ja henkilökohtainen. Mutta kun lopetan puhelun tunnin keskustelun jälkeen, mieleeni nousee toinen sana: valaiseva.
Kuvat: J: Elof Martinsson